Gyógytorna Parkinson-kóros betegek számára

A Parkinson torna gyakorlatait két szemszögből is tárgyaljuk. Ezen az oldalon a páciensek és laikusok számára írjuk le a gyakorlatokat.

Parkinson torna – Gyógytorna Parkinson-kóros BETEGEK számára

Betegek számára

A rendszeres mozgás minden ember számára elengedhetetlen és a mindennapok részévé kell, hogy váljon. Csökkenti az izmok, izületek sérüléseit, erősíti a szívet, az érpályákat, elősegíti a vesék normális működését. A rendszeresen tornázó embereknek normális a bélmozgása, jó a közérzete és a hangulata is javul.

Rendszeresség a mindennapokban:

A Parkinson -os emberekre jellemző, hogy a kórjelző tünetek megjelenésekor inaktívvá, visszahúzódóbbá válnak. Itt van fontos szerepe a gyógytornának, természetesen a gyógyszeres terápia, vagy akár műtéti kezelés mellett. Az összes orvosi tapasztalat azt mutatja, hogy a legfontosabb a mindennapi torna, ezt nem helyettesíti a házimunka vagy a bevásárlás.

A terápia minden esetben individuális vagyis egyénre szabott, az orvos és a gyógytornász együttműködése alapján áll össze.

Ennél a betegségnél a legjobb csoporttorna, a beteg érzi, hogy nincs egyedül a betegségével, könnyebben feloldódik, csökken a depressio.

Parkinson torna – A gyakorlatok összeállítása

A betegség következtében az automatikus mozgásfolyamatokhoz szükséges képesség veszik el, aminek következménye a merevség, mozgáslelassulás. Egy szisztematikus mozgásterápia azonban hozzásegítheti a beteget, hogy ez a folyamat lelassítható legyen. A betegség nem visszafordítható, de bizonyos állapotok fenntarthatóak. Az egyes mozgásfolyamatokat tudatosan, lépésről- lépésre újra fel kell építeni.

Funkciót fejlesztő Parkinson torna gyakorlatok

A Parkinson torna többféle testhelyzetben  végezhető, a gyakorlatokat ezek szerint csoportosítottuk.

Hanyattfekvés

  • A lábakat párhuzamosan kinyújtjuk, karok a törzs mellett, megfeszítjük a combokat, a feneket, hasat szorítjuk, fejtetővel felfelé, lábakkal lefelé megnyújtózunk, majd ellazítunk. Ismételve lazítást, feszítést.
  • Lábak nyújtva egymás mellett, egyik lábat talpra felhúzzuk, és vissza kinyújtjuk. Másik lábat húzzuk fel és kinyújtjuk.
  • Két karunkat oldalra kinyújtjuk, két lábat egyszerre talpra húzzuk és kidöntjük a térdeket egyik oldalra, majd át a másik oldalra. Hozzá kötjük a fej mozgását, mindig a lábakkal ellentétesen fordul a fej.
  • Lábakat talpra húzzuk, megfeszítjük a combokat, a feneket, a hasat és megemeljük a medencét. Megtartjuk pár másodpercig, ellazítunk.
  • Kis terpeszbe húzzuk fel a talpakat, és ugyanúgy megemeljük a medencét.
  • A lábak párhuzamosak, egyik lábat felhúzzuk hashoz és átöleljük a kezünkkel, hozzáemeljük a vállunkat és a fejünket is. Majd visszanyújtjuk a lábat és a másikat is hashoz húzzuk.
  • Nyújtva megemeljük az egyik lábat, megtartjuk és letesszük, megismételjük a másik lábbal is. Majd a nyújtott lábhoz közelítjük a két karunkat, megemeljük a vállakat és a fejet is. Ugyanezt ismételjük a másik lábbal is.
  • A két karunkat oldalra kinyújtjuk, egyik lábat megemeljük, és keresztbe nyújtjuk a másik felett, majd letesszük. Megismételve a másik oldalt.
  • Lazítás
  • Az összekulcsolt kezünket a tarkónkra tesszük, egyik lábat felhúzzuk a hasunkhoz és a könyökünkkel megérintjük az ellentétes térdünket. Majd a másik lábat húzzuk hashoz és megérintjük a könyökünkkel.
  • Két karunkat a törzs mellé nyújtva letesszük és „biciklizünk”, először az egyik lábbal, majd a másikkal, végül egyszerre mindkét lábbal.
  • Egyik karunkat felnyújtjuk a fül mellé, másik marad a törzs mellett, egyszerre megcseréljük a karok helyzetét. Ritmusosan ismételjük a gyakorlatot.
  • A váltott karmozgáshoz hozzákötjük a lábak ellentétes mozgását, talpra húzzuk az egyik lábat, majd a másikat. Ellentétes kar és láb dolgozik egyszerre. Ritmusosan ismételjük.
  • Összekulcsoljuk a mellkasunk előtt a karokat és felvisszük a fejünk fölé, tágítjuk a mellkast, majd lehozzuk a karokat és kiengedjük a levegőt.

Hasonfekvő helyzet

Óvatosan, figyelembe kell venni az általános állapotot- osteoporosis esetében nem végzünk gyakorlatokat ebben a testhelyzetben.

  • Kezünket a homlokunk alá tesszük, a két lábunk párhuzamos, megfeszítjük a combot, a feneket, a hasat, lapocka alsó csücskét összeszorítjuk, vállakat lehúzzuk, sarkakkal lefelé, fejtetővel felfelé megnyújtózunk.
  • Egyik lábat behajlítjuk és kinyújtjuk, másik lábbal ugyanez. Ritmusosan, váltva ismételjük a gyakorlatot.
  • Homlokunkat letesszük a földre, két karunkat felnyújtjuk a fül mellé, megemeljük az egyik karunkat nyújtva, majd a másikat. A nyújtott karhoz megemeljük az azonos oldali lábat, megtartjuk és letesszük. Másik kart, lábat emeljük és letesszük. Majd ugyanezt ismételjük az ellentétes oldali kar és láb emelésével.
  • A karok maradnak nyújtva a fül mellett, lehozzuk a tarkóra és összekulcsoljuk, és ismét kinyújtjuk a fül mellé. Többször ismételjük, majd amikor a tarkón van a kéz, egyszerre behajlítjuk a két lábat is, aztán nyújt a kar, nyújt a láb.
  • Nyújtva megemeljük az egyik lábat és visszafeszítjük a lábfejet, majd letesszük. Másik oldalon is megismételjük.
  • Megemeljük az egyik lábat és keresztezzük a másik felett, majd letesszük. Mindkét oldalon ismételjük.
  • Behajlítjuk az egyik lábat és így megemeljük, megtartjuk pár másodpercig és letesszük, másik oldalt is. Majd a levegőben kivisszük oldalra és letesszük.
  • – Mindkét láb hajlított, egyszerre terpeszbe csúsztatjuk a lábakat és összezárjuk. Ritmusosan váltjuk.
  • – Kinyújtjuk a lábunkat, két karunk a törzs mellett, egyszerre terpeszbe nyitjuk a lábakat és a karokat oldalon keresztül fülhöz visszük. Ritmusosan végezzük a gyakorlatot.
  • – Lazítás: alkarra támaszkodunk és feltoljuk magunkat sarokülésbe. Ráhajolunk a térdünkre, majd felegyenesedünk és pihenünk.

Négykézláb

  • Megfeszítjük a combot, a feneket, a hasat, lapocka alsó csücskét összeszorítjuk, vállakat lehúzzuk,fejtetővel előre , sarkakkal hátra nyújtózunk.
  • Ebben a helyzetben homorítjuk a hátat, a fej is követi a mozgást, majd kiegyenesedünk.
  • Megtartva ezt a testhelyzetet hajlítva megemeljük az egyik lábat, letesszük és a másikat is megemeljük. A hajlított lábat a levegőben kissé oldalra visszük, majd vissza letesszük. Másik lábbal is végezzük a gyakorlatot.
  • Megemeljük nyújtva az egyik lábat és hozzá emeljük az ellentétes oldali kart a fül mellé. Majd a másik oldali kar és láb emel egyszerre. Pár másodpercig megtartjuk a helyzetet.
  • Hashoz húzzuk az egyik lábat, a váll és a fej is közelít a térdhez, majd hátranyújtjuk a lábat és homorít a törzs. Mindkét lábbal ismételjük a gyakorlatot.
  • Közelítjük egymáshoz az azonos oldali térdet és vállat, mindkét oldalon ismételve.
  • Egyik kart felvisszük a fül mellé és ellentétes oldalra hajolunk, vissza letesszük a kart és a másik oldalra is ismételjük.
  • Egyik karunkat oldalra kivisszük és kifordulunk oldalra, fejjel utána nézünk. Mindkét oldalra ismételjük.

Térdelés/féltérdelés

  • Mindkét kart a fül mellé visszük és megnyújtózunk felfelé, combot, feneket, hasat szorítjuk és lazítunk.
  • Két kezünket a tarkónkra tesszük és elfordulunk egyik oldalra majd a másik oldalra.
  • Kezek maradnak tarkón és előre lépünk az egyik „térddel”, ellentétes könyök közelít, másik térd lép előre és könyök. Majd így haladunk előre.
  • Ugyanaz a feladat, csak nyújtott kar lendül előre a lépésnél.

Ülő helyzet

  • Kezek a térden, lapocka alsó csücskét összeszorítjuk, vállakat lehúzzuk, hasat szorítjuk, fejtetővel felfelé megnyújtózunk.
  • Ezt a helyzetet megtartva átvisszük a testsúlyt az egyik medence felünkre, onnan át a másik oldalra, majd előre, hátra és körzés- szerűen folytatjuk.
  • Oldalon keresztül felvisszük a karokat fül mellé, tágítjuk a mellkast, majd lehozzuk a karokat és kiengedjük a levegőt.
  • Összekulcsoljuk a kezünket, felvisszük fej fölé, majd lehozva a karokat kissé előrehajolunk.
  • Két kezünk a térden, megérintjük a vállunkat először a tenyéri résszel, majd a kézháttal. Váltva ismételjük a gyakorlatot.
  • Egyik karunkat előre lendítjük a másikat hátra és egyszerre megcseréljük a karok helyzetét. Ritmusosan váltjuk a karokat.
  • A két kezünket keresztezve tesszük a térdünkre, egyik karral hátra kifordulunk, fejjel utána nézünk, majd visszatesszük a térdünkre. Másik karral ugyanez a feladat.
  • Mellkas előtt összeérintjük a tenyerünket, felvisszük a fej fölé, majd oldalon keresztül lehozzuk a két kart. Tempósan ismételjük a gyakorlatot.
  • Lazítás: kezünket a vállunkra tesszük és vállkörzést végzünk, előre ill. hátra.
  • Felvisszük a két kart a tarkóhoz, összekulcsoljuk a kezünket, majd lehozzuk és a derekunk mögött kulcsoljuk össze. Tempósan cseréljük a helyzetet, tarkó, derék.
  • Hátunk mögött letámaszkodunk, egyik lábat előre nyújtjuk, majd behajlítjuk, másik láb ismétel. Váltva cseréljük a lábak helyzetét.
  • Összezárjuk a két térdet, egyik lábat hajlítva megemeljük és kitesszük oldalra, majd visszazár. Tempósan végezzük a gyakorlatot.
  • Mindkét lábat egyszerre terpesztjük és zárjuk. Ritmusosan ismételjük.
  • Kezeket összekulcsolva a tarkónkra tesszük, egyik térdet hashoz húzzuk közelítjük az ellenoldali könyököt. Másik oldalon is. Tempósan váltjuk a lábakat, karokat.
  • Előre lendítjük az egyik kart, másikat hátra, ellentétes oldali láb hajlítva, egyszerre cserél a kar és a lábak. Lendületesen végezzük a gyakorlatot, fejjel utána nézünk.
  • Mellkas előtt összekulcsoljuk a kezünket és elfordulunk egyik oldalra, majd a másik oldalra.

Labda

  • Magunk előtt feldobjuk a labdát és elkapjuk. Ülve dobjuk fel és állva kapjuk el.
  • Egy kézzel dobjuk és a másikkal elkapjuk.
  • Derekunk mögül dobjuk előre a labdát és elkapjuk.
  • Egyik kezünkben van a labda és a hátunk mögött áttesszük a másik kezünkbe.
  • Kissé előrehajolva a két lábunk között 8-as alakban áttesszük a labdát egyik kezünkből a másikba.

Álló helyzet

  • Lábak párhuzamosak, combokat, feneket, hasat szorítjuk, vállakat lehúzzuk, lapocka alsó csücskét összeérintjük, fejtetővel felfelé, talpakkal lefelé nyújtózunk.
  • Kis terpeszben állunk, enyhén hajlítjuk a térdeket és kicsiket rugózunk.
  • Hashoz húzzuk az egyik lábat, majd a másikat, tempósan, váltva.
  • Kezeket csípőre tesszük, nagyobb terpeszben állunk és egyik oldalra átvisszük a testsúlyt, majd onnan a másik oldalra.
  • Egyik lábbal kilépünk előre, és így visszük rá a testsúlyt, ezt a helyzetet megtartva kicsiket rugózunk. Majd a másik lábbal lépünk ki és u.a.
  • Lábujjhegyre állunk, a két kart felvisszük a fül mellé, tágítjuk a mellkast, majd lehozzuk a kélt kart, kiengedjük a levegőt.
  • BOT:- A derekunk mögé tesszük és elfordulunk egyik oldalra, majd a másik oldalra.
  • Csípőmagasságban van a bot a hátunk mögött, könyököket nyújtjuk és hajlítjuk.
  • Mellkas előtt nyújtjuk a karunkat, felvisszük a fej fölé, megnyújtózunk, és lehozzuk a karokat.
  • PÁROS: Két bot kell hozzá, csípőmagasságban fogjuk és járást utánozva haladunk előre, a botokat előre- hátra mozgatva.
  • Egymással szemben állunk és a botokat oldalon keresztül visszük a fül mellé és le.

Ügyességi – célzó Parkinson torna gyakorlatok

Az alábbi Parkinson torna gyakorlatok fejlesztik az egyensúlyt, a stabilitást

Széken ülve

  • 8-as alakban a lábak között átadni a labdát egyik kézből a másikba
  • Labda dobálása egymásnak, egymással szemben, egymásnak háttal.
  • Alulról dobva, fej fölül dobva.
  • Egy kézzel dobjuk és kapjuk el

Állás

  • Labda dobálása egymásnak különböző méretű labdákkal
  • Kosárlabda, pöttyös labda, teniszlabda passzolgatása
  • Labda vezetés, egyenes pályán, szlalomba
  • Rúgás gyakorlat, egymásnak passzolgatás, célba rúgás
  • Kosárba dobás

Funkciót fejlesztő játékok

Fejleszti a motoros funkciót, a gondolkodást, a memóriát, a koncentráló képességet. A játékok során visszatérnek az automatikus mozgások, a mozgást pedig a tudat követi. A játék során bekapcsolódhat a család, szórakoztat.

  • marokkó
  • kártyajáték
  • sakk

    A NeuroMed Magánrendelő munkatársai hisznek a professzionális hozzáállásban és abban, hogy a páciensek érdekeit, illetve egészségét kell szem előtt tartani. Magánrendelőnkben számos szolgáltatás elérhető: idegsebészet, gyógytorna, fizikoterápia, mozgáselemzés és mágneses stimuláció.

    NeuroMed Magánrendelő

    1026 Budapest, Júlia utca 2/C
    tel: +36 20 237 0344
    email: neuromed@parkinson.hu